Ewidencja zwrotów i reklamacji - jak prowadzić i co powinna zawierać

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieposiadających działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązani są do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Co jednak w przypadku, gdy nabywca będzie chciał dokonać zwrotu zakupionego towaru lub będzie ubiegać się o reklamację? Są to coraz częściej pojawiające się pytania, szczególnie w czasach sprzedaży wysyłkowej, gdzie klient bez problemu ma prawo zwrócić towar w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

Ewidencjonowanie zwrotów towarów i uznanych reklamacji

3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących jasno wskazuje, że na kasie nie ujmuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług. W kolejnych paragrafach możemy przeczytać o konieczności prowadzenia dodatkowej ewidencji - ewidencji zwrotów i uznanych reklamacji. Zgodnie z § 3 ust. 4 ewidencja taka powinna zawierać: 

  • datę sprzedaży oraz termin dokonania zwrotu lub reklamacji towaru albo usługi,
  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na ich jednoznaczną identyfikację wraz z ewentualnym opisem, 
  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, 
  • podpisany przez nabywcę i sprzedawcę protokół przyjęcia towaru (formularz zwrotu) lub uznania reklamacji towaru lub usługi. 

W przypadku zwrotu towaru lub jego reklamacji zapis dokonywany jest w dacie otrzymania towaru od klienta (uznania reklamacji). Faktyczna data zwrotu środków nie ma znaczenia. 

 

Ważne!

Brak dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży czy też brak podpisów na protokole zwrotu jest równoznaczny z nienależytym prowadzeniem ewidencji. W związku z czym urząd skarbowy, w razie kontroli, może zakwestionować pomniejszenie podatku do zapłaty.

Jeśli chodzi o dokument sprzedaży to jest nim oczywiście paragon, ale nie tylko. Może być nim każdy inny dokument, który w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza zakup towaru, np. potwierdzenie zapłaty kartą, dowód przelewu na konto, wyciąg z rachunku, potwierdzenie zawarcia transakcji z serwisu sprzedażowego (np. eBay, Allegro), czy potwierdzenie zawarcia transakcji przesłane drogą mailową. 

 


Dlaczego my?

  • doświadczenie - ponad 20 lat na rynku oraz różnorodność obsługiwanych branż i form organizacyjnych
  • kompetencje – certyfikat księgowy Ministerstwa Finansów
  • bezpieczeństwo – ubezpieczenie zawodowe biura
  • kompleksowość obsługi - wszelkie działania związane z księgowością, kadrami, płacami i kontaktami z urzędami prowadzone są przez nasze biuro
  • komfort – jedna wizyta w miesiącu w naszym biurze pozwala na zapewnienie pełnej obsługi księgowo-kadrowej
  • oszczędność czasu – zwolnienie z konieczności samodzielnych rozliczeń podatków, składania deklaracji, pilnowania terminów, śledzenia zmieniających się przepisów, a skupienie się na faktycznej działalności przynoszącej dochód firmie
  • oszczędność pieniędzy – koszt wynagrodzenia dla biura za świadczone usługi jest niższy od kosztów zatrudnienia księgowego i wyposażenia go w niezbędne narzędzia do wykonywania pracy (komputer, programy, fachowa literatura, szkolenia, itd.)
  • pełna dyspozycyjność biura – biuro nie choruje, nie przebywa na urlopie

Certyfikat księgowy Ministerstwa Finansów jest gwarancją najwyższych kwalifikacji w zawodzie księgowego.

Współpracując z naszym biurem rachunkowym nie ryzykujesz. Ryzyko popełnionych błędów przejmuje nasz ubezpieczyciel.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.