Co zrobić w sytuacji, gdy prowadzisz firmę transportową na ryczałcie i otrzymałeś odszkodowanie na naprawę samochodu ciężarowego? Czy i jaki będziesz musiał zapłacić podatek?
TAK. Wypłacone odszkodowanie opodatkowane jest stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Jak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o pdof, do przychodów z działalności gospodarczej zaliczane są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Powołany przepis ma zastosowanie także do podatników opłacających ryczałt ewidencjonowany, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.), opodatkowaniu podlegają przychody, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o pdof.
Podatnik otrzymujący odszkodowanie jest obowiązany opodatkować je stawką 8,5%, bez względu na to, jaką stawkę wykorzystuje do opodatkowania przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), jest to stawka właściwa dla przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i pkt 12 ustawy o pdof.
Przychód z tytułu odszkodowania powstaje w momencie faktycznej wypłaty środków przez zakład ubezpieczeń. Należy dodać, że na kwestię uzyskania przychodu nie ma wpływu ewentualne bezgotówkowe rozliczenie kosztów naprawy samochodu, do którego dochodzi wówczas, gdy ubezpieczyciel przelewa środki z odszkodowania bezpośrednio na konto firmy dokonującej naprawy. Fiskus uważa, że jest to jedynie rozwiązanie techniczne.